דלג לתוכן.

ניווט:
23 אוקטובר, 2007

עם קצת מזל: הדרך למפל קרונג צ'ינג

גם מזל צריך. הגענו לנאקון סרי טמראט, עיר המחוז של הפרובינצייה התאילנדית הנושאת את אותו השם, והלכנו לברר מה יש לעשות בסביבה. במרכז העיר מצאנו משהו שנראה לנו דומה לסוכנות תיירות. "אני לא יודעת אם זה מתאים לכם", אמרה הבחורה החייכנית אליה פנינו, "אבל בדיוק מחר אנחנו מוציאים טיול לקרונג צ'ינג". קרונג צ'ינג הם המפורסמים שבמפלי תאילנד, הנה הם מוטבעים על שטר בן 1000 באהט. הטיול, הדגישה, אינו מיועד לתיירים אלא טיול בית ספר. מדובר במסלול הליכה לא ארוך במיוחד, 4 קילומטרים, שבסופו מגיעים למפל הגדול ביותר בתאילנד. אם תרצו, תוכל להצטרף, אמרה לנו, ונקבה בסכום מגוחך למדי גם במונחים מקומיים. קפצנו על המציאה – משהו שלא הופיע בלונלי פלאנט.

בבוקר המחרת מצאנו את עצמנו במיניבוס עם עוד עשרים נערים ונערות שלא ממש ידעו אנגלית ולא הפסיקו להתרגש מנוכחותנו.ההפתעה האמיתית הייתה למצוא איתנו את אותה סוכנת חייכנית מאמש, מצויידת בכובע ובנעלי הליכה. בתאילנד כמו בתאילנד, הדברים עובדים אחרת. נוכח מספר התיירים האפסי בעיירה, לא ברור כלל למי מיועד משרד הטיולים הלא מוגדר אותו הפעיל זוג צעיר. בני הזוג התפרנסו גם מהדרכת תלמידים, ואחת לשבוע יצאו השניים לטייל עם כיתה ללימודי סביבה, קבוצה של תלמידים בני גילים שונים, שהתקבצו לתכנית הלימודים המיוחדת, ובין היתר מטיילים יחדיו.

המפל נמצא בלב שמורת הטבע קאו-לואנג, הקרויה על שם הר הגבוה בדרום תאילנד, (1835 מטר). בשמורה, 570 קמ"ר של יער גשם טרופי, יותר מ-300 מיני סחלבים, בהם כאלו הגדלים בה בלבד, וכן מינים רבים של בעלי חיים, בהם: טפיר מלאי, סרו סומטרי (Serow, ממשפחת היעלים), מקוק זנב חזיר, דרבן עב זנב אסייתי, נמר ערפילי, אייל סמבר, גחן (Binturong), פנתר, טיגריס, חזיר בר, ושני מיני לנגור.

האמת היא שיש גם חסרונות לטיול עם קבוצת תלמידים רעשנים. חיטוט באינטרנט מעלה שזהו אתר הצפרות הטוב ביותר בדרום תאילנד. מעל 200 מיני ציפורים יש שם, בהן מינים שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. כל מה שאני זוכר לאחר כמה שנים הוא את המדריך המקסים מנסה להסות את הילדים ואומר תקשיבו, זו הציפור הזו והזו. ממרחק הזמן אני לא זוכר אף לא אחד מבעלי החייים שראינו באותו יום טיול (יונקים גדולים לא היו שם), רק את ההסבר המקסים אודות חרק כלשהו שהסתיים במשפט מחץ: "ואז הוא מת בכדי להפוך שוב לזחל", ואת המפל האדיר.

דרכה של לוקאל פטריוטיות להתעלם מעובדות, והמפלים הם לא הגדולים במדינה, לפחות לא הגבוהים שבהם. עם זאת, הנשימה נעתקת נוכח יופיים ועצמתם. למפל מדרגות אחדות ובמרשימה שבהן, נופלים המים לאורך מצוק תלול בגובה 100 מטר. שם המדרגה, טיפות גשם רבות (נאן פון שין הא), והוא מתאר לא רע את המבול שנופל מראש הסלע. לשמחתנו זה היה הגשם היחיד שזכינו לו באותו יום. לא עניין של מה בכך: האיזור חוטף כ-4000 מילימטר גשם בשנה. גם מזל צריך.